søndag 12. desember 2010

Kul jul



Julen er storhetstid for de tantete. Kjerringer av begge kjønn i alle samfunnslag får velte seg i glitter, engler og klissete julesanger. For de fleste av oss er det både sunt og nødvendig å leve ut disse sidene.

Men spiser man for mye ribbe og pepperkaker blir den naturlige kroppslige reaksjonen sure oppstøt og mageknip. Jeg har allerede opplevd å få lignende reaksjoner på overdose av julemusikk. Over alt hvor en ferdes nå for tiden hører man søt julemusikk. På radio, på café, på jobb, på julebord. Hvordan kan man beholde entusiasmen for julen uten å bli fullstendig kvalm?

Som et musikalsk fruktsalt kommer de litt mer kule julesangene. Denne sangen av Clarence Carter er et friskt pust. Den beskriver en anderledes nisse. Han bryr seg ikke om barna er snille eller slemme. Han konsentrerer seg om den mer voksne delen av markedet. Og gavene han kommer med kan ikke lages på en alvefabrikk.

3 kommentarer:

  1. Men Sveinung, kjære venn! Hvorfor så gretten i dag? Litt for mye fest i går kanskje?..
    Ikke noe galt med "kule julesanger", men hva hadde hele forjulstida vært uten akkurat Jingle Bells om og om igjen. Alt for mye lys og glitter i gatene, fint det!
    Julehatere sier det er for mye julemusikk overalt og styr hele tiden. Du er da en av de få (jeg kjenner), som faktisk KOSER seg med tiden før jul??
    Oi,kanskje jeg er en av de kjerringene?

    SvarSlett
  2. Og bare for å støtte my point here:
    (klassisk og utrolig vakkert!!)
    http://www.youtube.com/watch?v=iiQXyF9iIT8

    SvarSlett
  3. Nydelig sang Utegute. Kjempefin!

    Glitter og lys i gatene er fint. Men julemusikken er for god til å sløses med. Den må enten spares på eller porsjoneres utover adventstiden. Får man for mye blir man lei når det virkelig er jul eller nærmer seg jul og da er det for sent. Derfor blir jeg frustrert når jeg blir tvunget til å høre julemusikk over alt. Jeg må ta det i eget tempo! Kanskje det bare er meg?

    SvarSlett