mandag 6. desember 2010

Sekstitallsjul


                                 

Dette er en Billy Wilder -film som ikke fullt ut er en julefilm, men som har julen som bakteppe. Den fungerer utmerket som julestemmningsskaper likevel og når du har sett ferdig filmen får du umiddelbart trangen til å trøste noen, -trøste hvem som helst for hva som helst.


Filmen er også kjent fra "Mad men". Den inspirerer rollefiguren Joan til å kjempe mot makten i en av episodene. Fimen er på en måte grandonkelen til "Mad Men". Både film og serie handler om menn og kvinner på begynnelsen av sekstitallet som kjemper om en plass i kontorhierarkiet. Men mens "Mad Men" først og fremst tar for seg bekymringene og prøvelsene til de som har klatret høyest på stigen tar filmen for seg de som sitter fast på bunnen.

"The Apartment" er en bitter komedie med masse empati for små mennesker som strever og prøver å gjøre de riktige trekkene men som ikke kommer noen vei. Den har god gammeldags filmsjarm samtidig som en blanding av kynisme og menneskelig varme gjør sitt til at den føles moderne og aktuell også.

På norsk har filmen fått tittelen "Ungkarsleiligheten" og selges på Platekompaniet.


                      



4 kommentarer:

  1. Bra tips, den tror jeg at jeg både må skaffe meg og gi bort. (jeg er Tonje da, ikke hele Opinion)

    SvarSlett
  2. Denne ønsker jeg meg til jul - godt tips!I tillegg ønsker jeg meg en av kjolene Betty.

    SvarSlett
  3. Tonje og Virre kan bare glede seg.

    En sekstitallskjole til julebordet hadde sikkert gjort seg!

    SvarSlett
  4. Jippi! Den filmen ligger bare og venter og lengter etter meg inne i Get-boksen. Nå er jeg klar for litt stylish julestemning her.

    SvarSlett