onsdag 11. desember 2013

Julekake

Da jeg vokste opp forbandt jeg ikke julekake med jul. Julekake ble solgt året rundt. Julekake var en gjenganger til kaffematen og kaffemat var et fast måltid på lik linje med frokost og middag. Dette var før lavkarbodietter og suketter.

Av alt som ble brukt som kaffemat var ikke julebrødet en favoritt. Jeg likte ikke de små grønne klumpene med sukat som forstyrret det søte med sin beiskhet og bitterhet. Selv om jeg plukket ut klumpene satt noe av usmaken igjen.

Som voksen har bakverket fått en rennesanse. Nå representerer bakverket jul og julefrokost. Jeg har funnet ut at de grønne klumpene ikke må være der. Jeg kan lage min egen versjon nå, uten sukat som bremsekloss for opplevelsen. 

Etter at du har fått disse i ovnen blir huset fylt med en deilig duft. Søt gjærbakst med julete krydder. Julekakelukten vil etterhvert konkurrere med granbar i å være selve julelukten. En ny tradisjon er født.



Oppskrift

(Denne fant jeg i bladet "Glad i mat". Saftigste og søteste oppskriften jeg har kommet over til nå. Oppskriften krever at du har en eltekrok. Har du ikke det kan du selvsagt bruke nevene og rå muskelkraft) 

Ingredienser:

  • 1 l melk
  • 100 g gjær
  • 20 g salt
  • 150 g farin
  • 150 g mørk sirup
  • 130 g smør
  • 2 kg hvetemel
  • 150 g rugmel
  • 50 g egg
  • 400 g rosiner, lagt i bløt over natten, gjerne lagt i rom eller annen god drikke
  • Ingen sukater!

Slik gjør du:

  1. Bruk romtempererte råvarer. Varm melken til 30°C og bland den med alle råvarene med unntak av rosiner og smør. Kjør deigen på sakte fart i 3 minutter, med eltekrok. Øk hastigheten og elt videre i 5 minutter. Elt til deigen har en smidig og blank overflate. Tilsett temperert smør og kjør til deigen er glatt, mot slutten tilsetter du oppbløtte rosiner(sil fra ev. vann) Kjør deigen til rosinene er blandet godt inn i deigen.
  2. Legg et fuktig klede over deigen og la den stå lunt i 1 time. Del deretter opp i 3 emner og form disse til kuler. La hvile i 20 min. Form til ønsket form, mest vanlig er runde, men man kan også bruke godt smurte brødformer. Til slutt etterhever du brødene i ca. 30-50 min. alt etter temperaturen. For å få en blank overflate pensles brødene med pisket egg før steking.
  3. Stekes midt i ovn på 210°C i ca. 30 min. Hvis de tar mye farge skrus ovnen ned til 190°C etter 15 min. Avkjøles på rist.
Tips:
Trill ut deigen til to store kuler. Skjær langs kanten på kulene og legg en knyttneve oppå. Da får brødene fin form når de hever.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar