torsdag 19. desember 2013

Hva er en julefilm?

I dag kunne VG fortelle at "Tre nøtter til askepott" ble kåret til tidenes julefilm av folket.



Jeg er ikke noen tilhenger av å karakterisere denne filmen som en julefilm. En film er ingen julefilm bare fordi den tilfeldigvis blir vist på julaften.

Slik jeg ser det bør en julefilm oppfylle ett eller to av disse kriteriene:
1. Handlingen skal bygges opp rundt julehøytiden.
2. Den skal ha et humanistisk budskap som hyller omsorg, godhet og veldedighet.

De beste julefilmene oppfyller begge kriteriene.

Julemotiv er en ganske åpenbar kvalifikasjon for julefilm. Masse bilder av snødekte skoger eller scener med vintersport holder ikke for meg. Det skal være jul!


At julehistorier handler om nestekjærlighet og veldedighet har tradisjoner fra 1800 tallet. Klasseskillene i England var enorme på denne tiden. De som ikke greide seg selv ble henvist til arbeidshus eller fattighus der forholdene var mildt sagt kummerlige. Forskjellene og urettferdigheten skapte nok et ubehag i det rike borgerskapet for da Dickens kom ut med "A Christmas Carol" i 1844 ble den en sensasjon. I boken presenteres en løsning på den dårlige samvittigheten. Veldedighet. Dickens fikk æren for å ha skapt en ny juleideologi; i julen skal man være snill med hverandre.


Siden har filmer og bøker som omhandler julen omfavenet denne filosofien. Kjærlighet, forsoning, veldedighet.

"It´s a wonderful life" hyller småbymannen som setter andre foran seg selv.



I "Alene hjemme" balanseres gladvolden mot de to tyvene med en historie om en gammel mann som gjenforenes med sin bortkomne sønn.


I "Tante Pose" viser man toleranse og velvillighet, selv for sure gamle jomfruer.


Jeg vet at mange har et varmt forhold til "Tre nøtter"-filmen. Det har ikke jeg. Jeg har aldri orket å se den ferdig. Jeg forstår at Knut Risan gjør en imponerende jobb når han dubber alle rollene. Jeg kan se at den gulbrune syttitallsestetikken har sjarm. Jeg registrerer at den tjekkiske jenta i hovedrollen har utstråling og at den overvektige stemoren er morsom. Jeg kan bli fascinert av et klassisk eventyr om kampen mellom det gode og det onde.
Men den er litt kjedelig.
Og det handler ikke om julen.
Og den er ikke humanistisk.

DET ER IKKE EN JULEFILM!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar