mandag 16. desember 2013

Julegeiter -bakverket

For noen dager siden skrev jeg om julegeita som besøkte norske gårder og bortførte uskikkelige barn. I denne posten skal dere stifte bekjentskap med en mindre fordømmende, mer omgjengelig, mykere og søtere variant av julgeita. Her kommer oppskriften på bakverket med samme navn.Julegeiter er tradisjonelt å servere rundt juletider i Rogaland. De smaker veldig godt med litt ost eller annet godt pålegg. Oprinnelig skal julegeitene være søte og luftige. Ved et uhell kjøpte jeg feil meltyper da jeg skulle lage geitene i går. Det resulterte i grovere geiter. Heldigvis satte litt tyggemotstand ekstra spiss på bakverket. Du kan selv velge om du liker geitene dine hardføre og sunne eller lett fordøyelige og yndige. 

ca 850 g fin spelt eller sammalt spelt
300 g fint rugmel eller samalt rugmel
150 g smør
3 egg
75 g gjær
100 g sukker
250 g mørk sirup
6 dl melk 

Smuldre mel og smør. Varm opp melken til ca 30 grader og bland inn egg og sirup. Rør ut gjæren. Hell væsken i melet og bland godt sammen uten å elte for mye. Tilsett evt mer mel til en passe løs deig. La deigen heve 1 time.



Trill ut boller og klipp et hakk i hver ende. Hakkene skal representere klovene på en geit.





Etterhev i ca 45 minutter.



Pensle med egg  og stek dem ved 180 grader i ca 20 minutter. (Opprinnelig oppskrift fant jeg her.)

1 kommentar:

  1. Fint å se variasjoner på oppskriftene mine. :) Kanskje man alltid skulle hatt litt grovt mel i dem?
    Ha en fin førjulstid!

    SvarSlett