tirsdag 6. desember 2011

Juletrøst: Have Yourself a Merry Little Christmas

Julen er full av forventninger. Man skal delta i vellykkede juleselskap, kjøpe treffende presanger. Man skal ha nypussede sko, sprø svor. Man skal forsones og man skal tilgi. Julen summerer opp følelsene i året som gikk, og finnes det røde tall har man få dager å rette dette opp på.

 Det er mange og sterke følelser. 

Store forventninger er ofte oppskriften på skuffelse. Julen fjerner ikke på magisk vis problemene man sliter med resten av året. Grumset følger deg i høytiden også.

Når ting går galt, når man føler seg sviktet og skuffet, da er det godt med litt trøst. «Have Yourself a Merry Little Christmas» er et fang å sitte på, en sang som stryker deg over ryggen. Den forstår at ikke alt er slik du ønsker det skal være og gir deg håp om bedre tider.

Sangen ble første gang fremført av selveste Judy Garland i filmen «Meet Me in St. Lois». Filmen er av mange regnet som en julefilm, nettopp på grunn av dette nummeret. Jeg synes ikke filmen kvalifiserer til julefilm. Men det er en koselig film, som skapt for en søndags ettermiddag på sofaen.

Ingen har noensinne sunget sangen så vakkert og inderlig som Judy fremfører den her. Det er en utrolig lengsel i stemmen hennes. Lengsel og håp er noen av byggesteinene i julestemningen. Ikke møt julen uten å unne deg denne! 




3 kommentarer:

  1. Sveinung! Jeg er så utrolig busy working her i førjulstiden. Klarer ikke å involvere meg helt i bloggen. Ennå!
    Dog SÅ GLAD for at du er der igjen! Storkoser meg med innleggene!

    Med fare for å ødelegge en klassisk julestemning- den er helt digg:
    http://www.youtube.com/watch?v=et0JVoaFE5g

    Og nok en gang tsjekkerne:

    SvarSlett
  2. Jeg husker da IKKE hvordan jeg gjorde det i fjor med å få opp navnet mitt ved innlegg..
    Skal befatte meg med saken til uka.
    Det er utegute talkin`
    :))

    SvarSlett
  3. Hva i all verden var dette? Jeg liker det!

    Her er en annen rocka julesang!

    http://www.youtube.com/watch?v=CjaPXihbORk

    SvarSlett