fredag 9. desember 2011

Fanny og Aleksander

Svenskene kan dette med jul. Iallefall hvis vi skal bedømme utifra det som skjer i den første delen av Fanny og Alexander. Begynnelsen er så full av feststemt julestemning at man blir misunnelig. Man skulle ønske at det var ens egen barndom som ble beskrevet. En barndom med søte juleforestillinger og klingende hestesleder. Staselige stuer med høye juletre. Eksentriske slektninger og bugnende smörgåsbord. Det er liksom ltt mer schwung over setningene når de sier «God jul» og synger «Nu är det jul igen» på svensk.



Men dette er en Bergmanfilm så idyllen varer ikke evig. Filmen følger Alexander og søsteren Fanny som vokser opp i en sprudlende teaterfamilie i 1907. Når den milde og godhjertede faren dør gifter moren seg med biskopen i byen. Biskopen bruker beinhard disiplin i oppdragelsen. Alexander er en stolt og sta gutt og finner seg ikke i strenge regler. Det fører til harde straffer.



Filmen er fortalt fra guttens ståsted. Når tilværelsen i bispegården blir for kald og hard bruker gutten fantasien for å flykte. Den kalde virkeligheten driver han til å tvile på Guds eksistens.Han er stadig i en eksistensiell og emosjonell krise.

Filmen er så proppfull av julestemning i begynnelsen at du vil sitte igjen med mye av følelsen i slutten av filmen også. «Fanny og Alexander kan derfor anbefales som julefilm. Filmen er også gripende, rørende, festlig, tragisk, morsom, sjarmerende og klok.

2 kommentarer:

  1. Jeg hadde begynt å bli litt bekymret for deg, julemannen! Lenge siden siste innslag.. Godt å vite, du er tilbake!
    For meg har Fanny & Alexander alltid vært skummelt. Etter jeg hadde sett n første gangen, husket jeg BARE ensomhet, grusomhet og fyr..
    Vel vel.
    Ift at julesanger høres anderledes ut på andre språk vil jeg gjerne bidra med noe fra da (og hvor) jeg har vokst opp- med fare for at det er litt flaut:
    http://www.youtube.com/watch?v=lSq_YsHFvMQ

    Ellers vil jeg gjerne berette om "hemmelig venn"-opplegget vi har på skolen.
    Det ER SÅ GØY!
    Første desember trekker hver sin hemmelige venn, så bruker vi tiden til juleferien til å gi ekstra oppmerksomhet til denne personen.
    Det er så mye kreativitet!!
    Noen gir sjokolade og fine ord. Andre "nisser" ved å dekke hele arbeidspulten med sølvpapir, snu lærerpulten på hodet, la elevene komme med vittige kommentarer.
    Jeg personlig er fan av hjemmelagde dikt og sanger som "praise the person" og å snøre inn hyller og ting med julebånd.
    Jeg ANBEFALER PÅ DET STERKESTE opplegget og er tilgjengelig for videre info og ideer :))

    SvarSlett
  2. Julemannen kunne desverre ikke være så aktiv denne uken.

    Jeg misunner Utegute for så mye julekreativitet på arbeidsplassen. Nå er det tid for juletrepynting i oslo. I morgen bærer det vestover.

    SvarSlett