tirsdag 20. desember 2011

Julefilm: Miracle on 34th Street


Det finnes utallige usjarmerende nissefilmer. Jeg hart ikke sett «Arthur Christmas» som kom i år, men etter traileren å dømme blir nissen fremstilt som en slags general med ansvar for militæroperasjoner. Verkstedet er høyteknologisk. Jeg ser for meg støyende actionsekvenser, prompehumor og kjappe replikker med billige poeng.


I Norge har vi fått vår egen versjon av denne typen anmasende, sjelløs familiefilm; «Nissene i blåfjell 2».


Ikke et vondt ord om action og formelfilm. Det kan være perfekt avkobling. Men noen ganger ønsker man at avkoblingen skal ha både sjel og hjerte. Denne juleklassikeren fra 1947 oppfyller disse kravene. Det er en hyggelig film om en gammel mann som påstår at han er julenissen.

Mannen flytter inn hos en desillusjonert karrierekvinne og datteren hennes. Datteren har blitt oppdratt til å legge bort barnslige fantasier og ungpikedrømmer. Moren vil at datteren skal ha et realistisk bilde av verden for å slippe skuffelser når hun blir voksen. Dette liker selvsagt ikke nissen som vil at barn skal få være barn.


I beste amerikansk dramastil ender filmen med en rettsak der temaet fra filmen blir drøftet. Og du gjetter ikke feil hvis du tror at håpet, drømmene og fantasien vinner denne gangen også.



Mannen som spiller julenissen er akurat slik du skulle ønske nissen er. Genuint koselig. Barnestjernen Natalie Wood er søt, men ikke irriterende søt. I motsetning til dagens filmer går ikke filmen av veien for å være deilig sentimental, slik bare gamle Hollywoodfilmer slipper unna med.


Ho, ho, ho!

2 kommentarer:

  1. Jepp, da begynte jeg dagen med julefilm :)
    Koselig det!
    "well, I speak french, but that does`nt make me Joan of Arc", hehehe
    Syns, den er litt moraliserende, dog enig i at julenissen oppfyller alle forestillinger..

    Jeg må komme tilbake til russerne.
    De har Ded Moroc (far frost)- han har alltid vært mitt bilde av hvordan julenissen skal se ut- ikke bare med hvit hår og skjegg, men store røde kåper, svære luer og masse pynt.

    Forresten ble jeg kjent med figuren via russiske tradisjoner, men mener at det er gamle slaviske tradisjoner, så finnes nok ved andre kulturer også..
    Siden jeg ikke klarer å lime inn bilder her, må du nok google selv :)
    Bare se! DE FINE klær`ne og pynten!

    SvarSlett
  2. Enig. Han er veldig glamorøs den nissen der.

    Så kjekt at du så hele filmen! Julemannen gleder seg forøvrig til å åpne en pakke som kom hele veien fra Vålerenga!

    SvarSlett