mandag 8. desember 2014

Norsk popjul

Julemannen er hoppende glad i dag. Selv om jeg ikke eier en platespiller har jeg kjøpt en liten vinylplate. Dagens sang er nemlig bare tilgjengelig i gammeldags format. 




På sist post skrev jeg om tidenes beste pop-rock julesingel. Den er amerikansk. Men tenk at vi har en feiende flott juleslager med sekstitallslyd vi også! På norsk! 

Da jeg vokste opp hørte vi mye på radio. En jul dukket det opp en rar julesang som jeg og broren min frydet oss over. Vi gjentok refrenget, litt ironisk, igjen og igjen:
«Jeg gleder meg ikke til jul i år. Jeg vet jo så inderlig godt hva jeg får!»

Ettersom jeg ble eldre hadde tekstlinjen brent seg inn. Resten av sangen husket jeg ikke. Jeg antok at sangen måtte være en skillingsvise om en ulykkelig julaften eller noe annet trist. Jeg fikk lyst til å høre sangen igjen, men jeg visste ikke hvordan. Den ble aldri spilt på radio og jeg fant den ikke noe sted på nettet. 

Så fortalte en venn at han faktisk hadde hørt sangen. Og han kunne avsløre at det ikke var snakk om en sørgelig klagesang, men en lett poplåt. 



Så kom jeg over denne glimrende bloggen. Her fikk jeg bakgrunnshistorien. Mange tråder ble nøstet opp. 

Les historien her og her. Og når du først er der inne kan du godt lese hele bloggen. Den er svært interessant!

I posten fra i fjor skriver Dj Saturnalia at Sonja ikke lever lengre. Heldigvis tar historien om sangeren en ny vending i år. Hun omkom ikke i en ulykke men lever i beste velgående! «Sagaen om Sonja del 3» på utgiveren sin facebookside (her) har gledelige nyheter til alle oss Sonjafans!

Her en smakebit fra samme side. Ønsker du hele versjonen må du ta deg en tur til Big dipper i Oslo eller Appolon i Bergen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar